tisdag 13 september 2011

Sorg...

MYTER OM SORG
  • Var inte ledsen
  • Var stark (för andras skull)
  • Sörj i ensamhet
  • Tiden läker alla sår
  • Ersätt förlusten
  • Håll dig sysselsatt
(Ur tidningen Nära)

Vad det än är för sorg vi går igenom (dödsfall, seperationer osv.) så varierar det hur lång tid de olika faserna pågår...
Människor runt om kanske inte vågar finnas när man mest behöver någon eller kommer med råd som "Tiden läker alla sår", Var stark, Hitta på något roligt osv osv...
Resultatet blir oftast att man inte visar så mycket utåt och inte vågar vara öppen och säga nåt, hur man mår eller känner... vill inte störa andra människor...

Resultatet kan då bli att man inte får utlopp för känslorna och då löser det på andra sätt genom alkohol, shopping, sex, mat eller arbete etc..

Känner igen mig så väl i det... tröstade mig själv med flera saker av det ovannämnda tidigare...

Men denna gång var annorlunda... tröstade mig inte med något av det :)... fanns väl iof några få som lyssnade på allt jag ville få ur mig.. <3 och tack till er!!
Men samtidigt vågade jag inte fullt ut... ville inte störa och alla sa att det blir bättre...

Men jag var envis mot mig själv och tog fram den starka person som finns därinne och gjorde övningar som jag kände var bra för mig... för att kunna älska mig själv... svårt med självkänslan men det kommer.. :)

Att finnas för de människor som går igenom sorg, att bara lyssna och inte säga så mycket är guld värt!!  Man vill bara lätta sitt hjärta och då ska man bekräfta att man har hört vad personen sagt och inte värdera personens känslor.
Visa att man bryr sig!!

När jag läste om det kände jag igen mig så väl och ville bara få ut det till fler.. kanske ni också känner igen er?!

Kärlek och ljus till er alla <3
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar