onsdag 31 december 2014

De speciella som kommer ner på vår jord...

Jag kom att tänka på alla dessa änglar som finns på vår jord.
De som kommit för att ge oss lärdomar och en massa kärlek och nya tankar.

För många år sedan arbetade jag med förståndshandikappade (och andra handikapp), och med dem drev vi ett caf'e på en liten gymnasieskola.
Jag och min underbara arbetskollega såg dem som människor med både känslor och behov precis som alla vi andra.
Vi var deras vän, men också en jobbarkompis och en handledare.
Vi skojade friskt,skrattade massor, pratade allvar om kärlek och livet och stöttade och hjälpte dem när de behövde vår hjälp.
Ibland tog vi med dom på stan och var smakråd och stöd när de ville handla något till sig själva.
Vi ville ta med dom till post/bank etc för att få vara delaktiga i det vardagliga samhället.
Det var mycket uppskattat när de fick komma ut och vara med.. både för oss som dom.

När det blev dags för dagarna då de skulle på dans piffade vi upp dom.. lockade deras hår.. hjälpte till att färga den enas hår över diskhon och sminka lite lätt.
De var tacksamma och glada och strålade som solen och det fick oss att stråla inombords <3

Vi fick hårda regler om att ej vara deras vänner, inte göra något annat än att vara hårda och enbart sköta jobbet på cafét.
Vi var deras chefer och inget annat :/

Högre upp fick vi lovord och allt vi gjorde var mycket bra, men dessvärre tyckte inte alla lika.

Jag fick tillslut nog.. det var under min värdighet och jag mådde mycket dåligt av detta likaså min kollega.

När jag tänker tillbaka hur mycket deras leenden och skratt.. kramar och tårar.. tacksamhet, kärlek och omtanke gav mig får jag tårar i ögonen.
Det kunde ibland vara mentalt jobbigt med alla deras känslor som var förstärkta med både trots och ilska..
(Men de var tydliga med vad de tyckte om och inte samt hur de mådde.)
men allt det andra glänste över detta och är det som finns inom mig.

När jag ser dessa underbara människor som faktiskt är öppnare och har mer visdom än oss andra..
men kanske inte kan få ut det helt och fullt utom den utstrålning de ger oss och den kärlek och glädje som finns inom dom, så kommer tankarna om dessa människor som är på fel plats i samhället.
De människor som faktiskt behöver få mer kärlek och värme till sig för att förstå att vi inte kan sätta människor i olika fack.

Vi är och kommer alltid vara själar allihopa.
Vissa själar kommer ner som änglar och för att sprida denna raka och rena kärlek.
Vissa behöver mer hjälp men det dom hjälper oss andra med överträffar allt <3

Saknar dom mycket!!

<3
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar