lördag 24 januari 2015

Var dig själv och gör det Du önskar... följ ej den kollektiva strömmen...

Har tänkt på en sak väldigt länge och i stort sätt hela mitt liv.
Vi människor har skapat ett samhälle då helst inget ska avvika från det "normala" och man ska helst se ut och vara som alla andra.
Men vad är det som är "normalt" och vad är det som säger att det som vi alla ska vara är sunt eller ens är rätt väg för oss levande varelser?

Jag har alltid känt mig annorlunda än alla dessa som gick med strömmen.
Har försökt förstått vem jag egentligen är från det jag var liten till vuxen ålder och märkt att jag egentligen redan visste det när jag var ung.
Har ofta försökt gått min väg och gjort det som jag har tyckt om och som inte alltid varit uppskattat bland andra.
De har tyckt att det varit konstigt (mina klädval, intressen för olika saker, tankar osv).
Ibland fick jag själv lov att följa denna människoboskap fast det tog emot.
Men har nu insett att de som ofta följer strömmen är mer olyckliga i sig själva.
De tror att de har hittat den som är deras själ och inser inte att mycket utifrån och grupptryck påverkar en själv till sådant som man djupt inne i sig inte gillar egentligen fast man tror det.
Stå upp för den du är oavsett om du har bokstavskombinationer, handikapp, har en sjukdom eller är helt frisk och hel.
Varför gå efter trender när trenden är den just Du är och det du mår bra i och av.

Läste i en av Coelhos böcker som var så bra:
"Har du någon gång i hela ditt liv träffat någon som frågat varför visarna på klockan går åt ett håll och inte ett annat?
"Om någon ifrågasatte en sådan sak skulle han eller hon antagligen bli avfärdad som galen.
Om han insisterade skulle de andra försöka hitta på ett skäl, men det finns inget skäl alls.
Genom samhället etableras efter hand ett kollektivt sätt att uppträda, och folk stannar inte upp och frågar sig varför de måste bete sig så.
De bara accepterar det.
"En annorlunda person som vill vara lik andra anser jag är  en allvarlig sjukdom.
Det är allvarligt att tvinga sig vara lik andra, det framkallar neuroser, psykoser, paranoia.
"När människan inte vågar vara annorlunda går vi mot naturen och kroppen börjar producera ett gift- bitterhet."
/Paulo Coelho

Tacksam för att kunna förstå betydelsen av att vara just den jag är :)

<3  
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar