fredag 13 februari 2015

Då var det detta om hur allt fungerar och vad som är Lagom...

God fredag på er :)
Av en liten konstig period då kroppen har varit så smått märklig så har jag försökt klurat ut och testat varför.
Ett par gamla ovanor har spökat exempelvis och det gör mig smått frustrerad.
Men jag fortsätter med detta att skippa fb oftast helt under dagen om jag inte behöver läsa info om läkning.
En stund på morgonen och tidigare på kvällen är det som gäller om jag nu vill det.
Blev så uttråkad ibland om dagarna att jag omedvetet loggade in och det måste bort.
Beroenden är aldrig bra!!

Nu lite info för er som kanske har ME eller vill höra vad som gör mig bättre ;)
Att lägga sig vid 21 eller tidigare och läsa eller göra självmassage etc för att komma till ro och sen släcka vid 22- tiden är underbart för min kropp och själ känner jag :)
Jag får bra med sömn, 7-8 timmar ca och det är lagom för att må bra.
För mycket sömn som för lite är dock inte bra för kroppen, välmåendet och för att hålla den balanserad.
Dock gör min ME att man oftast inte känner sig utsövd och helt pigg hur mycket man än sover.
Men jag mår såå mycket bättre i psyket och fysiskt utav att Äntligen få sömn igen, efter alla år utan eller med ytterst få timmar :)
Sömntabletterna skippade jag för många år sedan då jag insåg att de egentligen bara stjälpte den riktiga läkande sömnen och man blir konstig av dem.
INGA kemikalier för mig och det har fungerat om man bara jobbar på djupet och testar sig fram.
Det tar en tag att komma in i rytmen men det är så värt det.

Sen har det blivit någon trend i att ta så mycket tillskott som möjligt.
För det första är det många som inte har ett balanserat inre med organ etc som gör att man inte tar upp alla näringsämnen som man stoppar i sig.
De samlas då istället som gifter eller
*
Sen finns det de som tar preparat som knappt har en gnutta vitaminer och mineraler i sig fast det står att det är just dessa.
Leta upp rena och naturliga preparat som verkligen innehåller det som det står att det ska vara och inte är blandat med skit.
*
Att ta för många tillskott kan istället stjälpa kroppen för att det helt enkelt blir för mycket för den.
Egentligen ska ekologisk ren och näringsrik mat räcka för att ha en balanserad kropp med allt den behöver.
Tyvärr så har ofta nutidens råvaror tappat mycket av näringsämnena som ska finnas i dem. 
*
Allas kroppar är individuella och vad just den behöver för att må bra.
Se vilka obalanser just Du har och inta sådant som Du och Din kropp klarar och behöver ha.
Det är så mycket med hur allt hänger ihop med organ, celler, det endorkina systemet etc och hur vi ska bli balanserade och må fullständigt bra.
*
Det Alla behöver är sömn för läkning och meditation för att få bort stress ur vardagen och radera allt onödigt i sinnet.
Sådan aktivitet som just Du och Din kropp klarar som t ex yoga som är för alla och väldigt skonsamt för både fysiska kroppen och som terapi för psyket/själen.
Finns mycket olika yogaformer, men den Holistiska yogan är mycket bra och Inget är prestationer och man gör efter sin egna förmåga med rätt intention.
Visualisera bara övningar som inte fungerar för din kropp för Allt gör gott :)
 *
Många övertränar sina kroppar och tror de mår bra av det.
Oftast (inte alltid) så flyr man från något från sitt inre när träning upptar den största delen av sin fritid.
Dålig självkänsla, dåligt psykiskt mående, måste få utlopp för frustrationer och ilska men ej ta tag i själva problemet utan bara känslan/beteendet, samhörighet med en grupp och känna trygghet, imponera på andra...
Finns mycket som gör att man övertränar
(been there, done that).
Följden Kan bli kroniska skador och en obalanserad kropp.
Lagom är ett ganska bra svenskt ord ;)

Jag försöker lära mig allt jag kan och det tar tid ska jag tala om :D

Nej finns så mycket att prata om som handlar om vårt välmående och balansen för våra kroppar och själar så jag slutar nog här :))

Ta hand om er och skapa er en underbar fredag!!

Bara fortsätta att förändra och prova vad som fungerar...

<3
 

2 kommentarer:

  1. Åh, så mycket klokhet!

    Idag när "hälsa" har blivit en statusgrej och att framstå som frisk är värsta klassmarkören är det väldigt konstigt och ledsamt att inte vila, sömn och återhämtning räknas alls. Usch för skitläbbiga hashtaggar som "aldrigvila" och människor som liksom skryter om sina hektiska liv, att de aldrig sover mer än fem timmar och så vidare.

    Näe, blä, tänk alla kroppar som är i konstant stress. Tänk alla stackars hjärnor/sinnen med totalt pittaöverskott... Det är INTE hälsa!

    Åh, hur ska vi göra för att få människor att våga lyssna på sig själva? Våra kroppar berättar faktiskt ganska så klart och tydlig vad de behöver bara man lyssnar ju.

    Balans!

    Ja, jag vet inte riktigt om jag hade någon poäng här mer än att jag läser och håller med. Jag surfar så ofta på min padda och då orkar jag inte kommentera, men nu när jag väl satt med ett tangentbord ville jag responsa lite liksom.

    Kram och ha en fin helg. Din blogg är alltid så fin och inspirerande och med en mjuk, ljus energi. Lite flummigt utttryckt av mig, men jag tror nog att du är rätt person att förstå ändå. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vad söt du är Karin!! Tack, vad glad jag blir att mitt "flum" ändå når ut lite iaf :D
      Blir lite rörd här av dina fina ord :)
      Förstår precis vad du menar och du har så rätt om allt.
      Är tragiskt att världen har blivit så här och att människor måste prestera för att vara någon.
      Människan är inte gjord för allt detta och inte många själar som lyssnar på sina kroppar och som dessutom har dåliga ursäkter till det.
      Gjorde ju lika själv men har lärt mig en läxa som jag verkligen lyssnar på :)

      Ayurvedan är ju bara så klockren!!
      Just BALANS är något vi alla måste sträva mot för att orka fortsätta leva ett välmående liv.
      Kroppen talar faktiskt till oss :)

      Stor kram och önskar dig en fortsatt fin helg och ny vecka <3

      Radera