torsdag 26 februari 2015

Tankar om det mänskliga psyket.. grupptryck och vi människor som flockdjur...

Vad är sunt och vad är det inte?
Och vad vet jag vad som rör sig inombords på andra människor.
Har fått se några som tar bild efter bild av grymt tränande kroppar och personer som går från att ha haft en svår anorexi till att träna extremt mycket.
Människor uppmuntrar detta till fullo och även jag såklart eftersom anorexi är en hemsk sjukdom som alltför ofta leder till döden.
Det skrivs att nu är de sunda och friska..men då undrar jag och detta är inget dömande eller att jag vet något utan bara en tanke; 
Är detta sunt?
vad tycker ni?
Att träna hårt de flesta dagar i veckan och ibland flera gånger per dag samt detta med ätandet och dieter...
Själv har jag varit grovt träningsberoende då jag fick panik om jag missade en dag med träning eller inte tränade mer än en gång vissa dagar.
Drog på mig inflammationer av att lyfta för mycket vikter och för ofta så muskler etc inte hann vila.
Min självkänsla och psykiska mående blev inte bättre direkt med muskler och extremt smal kroppsbyggnad.
Det jag undrar över..
Dessa superfina kvinnor eller män, är det att gå från ett kontrollbehov (anorexi) till ett annat (träningen)?
Kan de utan att känna ångest hålla upp någon vecka och se att de är fina fast de inte har tränat på ett tag, att de kan koppla av ändå?

Detta kanske triggar många och anses som jag skulle vara avundsjuk eller något sådant, men måste bara påpeka att så är inte fallet :)
De är fina oavsett :D
Och röra på sig är ju bara bra för hjärtat osv, om det inte går över gränser.. och var ligger då den gränsen?
Det kan bara vara individuellt och man måste lyssna på sin kropp.. inte huvudet ;)
Det var bara detta med psyket och välmåendet jag började fundera över och som är mycket intressant :)
Hur människor fungerar i samhället idag.

Trenden just nu är ju som sagt hård träning och förändra sin yttre kropp.
Man kör träning för att fly från dåligt psykiskt mående och ser detta som terapi.
Samhället idag vill att våra kroppar ska vara som robotar men fler och fler blir sjuka i psykiskt mående och detta medför även fysiska sjukdomar.
Och ja det hjälper att fly genom träning.. ett tag.
Allt hänger som sagt ihop...
Vad händer med det inre när bara det yttre förändras, när tränas det?
Det är jättebra att träna och samtidigt lyssna på kroppen och ha vilodagar, samt att träna insidan också.
Inget blir bättre med en tränad kropp när det inre är i kaos.

<3


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar