tisdag 17 mars 2015

Att "Unna" sig...

Att "unna" sig, vad fasen är det för ord egentligen?
Detta med att "unna" sig något är väldigt intressant om hur vi människor tänker och hur vårt destruktiva beteende är.
Är det ett beroende.. vårt "ego" och obalansen inom oss själva som talar?
Den obalans vi själva är medvetna om eller vissa ibland är omedvetna om.
Försöker vi dölja detta destruktiva beteende för att göda våra obalanser genom ett "fint" ord?

Varför ska vi behöva "unna" oss något som ofta gör att vi faktiskt mår sämre?!
Som t ex socker, snacks, shopping och annat som vi tror gör oss lyckliga.
 Maten är ju "vår medicin", vårt bränsle till den kropp som ska bära oss genom livet.
Det vi intar i vår kropp är det som bestämmer till största delen förutom sinnet hur vi kommer att må och hur vår hälsa blir. 
Men den ytliga lyckan för stunden gör inte den bara oss illa i själen och därmed vår fysiska kropp som får stå ut med alla symptom som detta underbara ord "unna" ger?

Ska vi nu vara stolta och glada när vi uttalar ordet "unna mig/oss"?
Får det dig att känna lycka och välmående och varför?

Jag måste försöka sluta säga och göra detta.
Säger det mindre och mindre, men i söndags sa jag det faktiskt...
"Nu har jag unnat mig dessa underbart goda chips (trots att jag inte mår bra av dom).
Men att vila och mysa med en bra film och äta dessa behövde jag".
Vaddå behövde???
Vad är det man säger egentligen?!
Det är beroendet i mig som pratar!!
Ja att vila behövde min kropp, men dock inte att smälla i mig chips trots att man nyligen hade ätit en nyttig lunch och var mätt.
Kroppen behövde inget mer att försöka smälta.
Och den behöver inte det dåliga i chipsen överhuvudtaget.. den säger ju för sjutton ifrån.

Ja detta är bara att fortsätta tänka på och faktiskt vara medveten om sina egna mönster och beteenden.
Nu ska jag försöka inta något som hjälper att komma mer i balans med det organ eller dylikt som är ur balans och därmed ger mig dessa chipssug (salt.. snabba kolhydrater).
"Ashwagandha" ayurvedapreparatet jag intog förut tror jag var det som fick bort mitt sug.
(Gäller inte för alla)
Får kolla upp...

Njut tillfullo av livet, men att "njuta" av det som ens destruktiva sinne säger är inte grejen. 

<3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar