torsdag 12 mars 2015

Hälsa skapas inte genom kamp...


(Bild från Ayurveda med Peter Ljungsberg i "Inspire")
Vi människor skapar så mycket olika dieter och försvårar så mycket för oss själva som gör att vi totalt blir i obalans.
Det enda vi egentligen behöver göra är att lyssna på vår egen kropp och själ och lyssna på vad den säger att vi behöver eller inte behöver för att vara i balans och hålla oss friska.
Istället är det vår analytiska hjärna och vår IQ-intelligens som kopplas in.
Vi måste börja känna med vår kropp och lyssna på dess signaler.

För mig har det varit en kamp med att hitta rätt sätt att bli frisk och få min kropp att fungera igen.
Har länge hört vad min kropp har sagt om olika saker som mat eller annat, men ofta har jag gått emot detta för mitt "missbruk" talar (suget på saker som kroppen blir obalanserad av) och jag vet att jag mår kasst i kroppen av de saker jag då stoppar i mig.
T ex. inom ayurveda så kan en vata person få ett sug på mat som gör personen hög som rawfood etc. pitta person på mat som ger ännu mer hetta och en kapha person som tröstäter fast den personen vet att denne behöver äta mindre..

Har vi en balanserad förbränningseld som sitter i magen (agni) så kan vi omvandla vår mat till det näringsämne som vår kropp behöver för immunitet och bra hälsa.
Om då förbränningselden/matsmältningen i magen är i obalans som det är för de flesta människor nuförtiden så kan vi inte producera detta viktiga näringsämne som kallas ojas inom ayurveda, utan det bildas istället slaggprodukter som kallas ama (ofullständig spjälkad mat).
Det är ett gift som gör att vi inte tillgodoser näringen vi får i oss eller skapar energi.
När agnin är i obalans börjar den släppa in allt istället för att bara släppa in det som är bäst för vår kropp och släppa ut resten.
Celler och allt blir påverkat inom oss om vi blir i obalans och därmed får vi symptom och sjukdomar.
Kroppen säger ju ifrån.

Det är inte lätt att förändra och klura ut vad ens egna kropp behöver för att laga all denna djupa skada som blivit efter år av obalanser som jag har matat med olika saker.
Det sker genom destruktiva tankar, mat, gifter man får i sig genom hudvårdsprodukter/ naturen etc, att inte släppa ut känslor, ljuga för sig själv och det som är i vårt liv osv osv..
Kropp och sinne hänger ihop.

Tänkte på alla som går med magproblem till läkare och andra problem.
Ayurveda är sunt förnuft och väldigt klokt.. bara en tanke att iallafall läsa lite om det och få er en uppfattning om vad det handlar om :)
Det kostar inget och vad förlorar ni på det? ;)

Sen är det ju detta med Attraktionslagen som faktiskt fungerar och som även får oss balanserade
(Mycket som kommit till mig genom detta nuförtiden) :P
Fokusera på att tänka på det du vill ska ske.. det som är bra.
Fokusera på överflöd istället för t ex att man inte har några pengar och har dålig ekonomi.. kan då inte betala det och det och mår då dåligt av det.
Vänd på det...
Lika att vi människor fokuserar på att protestera mot krig och allt vad det kan vara i samhället.
Vi skapar bara ännu sämre energier av det och därför blir det mer av det vi fokuserar på.
Tänk istället att vi ska fokusera på att skapa fred och därmed skapar vi bättre energier och mer bra saker kommer hända på vår jord.
Vi är bara inne på det negativa och dåliga i allt.
Alla sociala medier väller över av protester, destruktivitet, djurplågeri, människomisshandel osv osv.
Tänk om vi istället riktade vår energi och fokus på allt bra och positivt :)
Det skulle förändra jättemycket.
När vi riktar in oss på att ge dessa människor som gör hemskheter vår tid, energi och uppmärksamhet så har de helt lyckats och vinner därmed.
Det dåliga blir större och sprids.
Och mer obalanserade blir vi människor.

Som t ex detta inom politik, då SD var ute på sin valturné och många gick dit för att protestera mot dem.
Detta gynnade bara SD och de fick fler som fick upp ögonen på dom.
Istället om ingen skulle närvara så skulle de inte få uppmärksamhet eller få lika många anhängare.
Nu började människor läsa på och då koppla det som inte fungerar i vårt samhälle och som triggar många till förhoppning genom att de tar upp såna saker.
Det blir bara fel och på fel sätt.


Hoppas ni förstod det jag försökte förklara och att ni kanske får en tankeställare om hur fel vi människor gör för vårt välmående.

Jag försöker förändra Mig och inte kämpa utan istället lyssna...
Jag märker hur mycket budskap som finns när man öppnar ögonen och annat som min magkänsla/kropp säger mig varje dag.
Nyheter och sådant negativt har jag skippat det mesta av förlängesen och det gör stoor skillnad.
Nu ska jag banne mig lära mig att göra om och göra rätt ;)

Vad ska ni göra och hur vill ni må?

<3


 


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar