lördag 4 april 2015

Berörande och vad vi behöver.. vissa når ut och andra inte.. men ändock är vi alla själar med gåvor...

 Denna underbara film om en otroligt bra musiker med många fina och betydelsefulla låtar var på tvn igår.
Det finns så många personer som delar med sig av sitt inre genom orden...
Om man lyssnar vilka fantastiska texter det finns så kan man förstå vilket djup det finns hos människor.. vilken sårbarhet.. öppenhet.. och lärdomar.
Denna medvetenhet och öppenhet i det dolda har även många skådespelare.
Jag har alltid dragits till sådana människor på något konstigt vis.
För de tänker utanför gränserna.. de har en öppenhet fast de kanske ibland döljer det utåt.
Kurt Cobain, Torsten Flinck, Cornelis Vreeswijk, Björn Afzelius, Lars winnerbäck, Janis Joplin och många många fler.
Vissa gånger missförstådda människor, men med en otrolig gåva.

Denna starka och viktiga låt "Sång till friheten" har funnits med mig så djupt sen jag var barn, som ger mig så starka känslor <3
Jag fick en skiva av min fd svåger för många år sedan med Afzelius.
Han ville dela av vad som fick honom att kämpa och förstå..
Och jag tog tacksamt emot den, för jag vet att vi alla har styrkan att resa oss.. vi behöver bara låta oss vara sårbara, lyssna och se...
 


Du är det finaste jag vet.
Du är det dyraste i världen.
Du är som stjärnorna,
som vindarna,
som vågorna,
som fåglarna,
som blommorna på marken.

Du är min ledstjärna och vän.
Du är min tro, mitt hopp, min kärlek.
Du är mitt blod
och mina lungor,
mina ögon,
mina skuldror,
mina händer och mitt hjärta.

Friheten är ditt vackra namn.
Vänskapen är din stolta moder.
Rättvisan är din broder.
Freden är din syster.
Kampen är din fader.
Framtiden ditt ansvar.

Du är det finaste jag vet.
Du är det dyraste i världen.
Du är som stjärnorna,
som vindarna,
som vågorna,
som fåglarna,
som blommorna på marken.

Läs texterna och förstå vad starka vi är.. vilket djup vi har och hur medvetna vi kan bli.
 
VI LEVER ÄNNU..
 Vi har gått med öppna ögon i förväntningarnas tid;
Vi har blundat i besvikelse när allting var förbi; 
Men vi lever ännu.

Vi har klättrat uppför berget till triumfernas högsta topp;
Vi har handlöst störtat utför när vi äntli'n kommit opp;
Men vi lever ännu, men vi lever ännu.

Vi har vandrat i gemenskapen med dom vi håller av;
Vi har lidit oss igenom alla ensamhetens kval;
Men vi lever ännu.

Man har hälsat oss med värme och med kärleksfulla ord;
Man har visat oss en kyla som har isat vårat blod;
Men vi lever ännu, ja vi lever ännu.

Så det tycks som själva livet är en motsättning i sej;
Varje kärlek bär ett minne av ett hat;
Varje ögonblick av lycka bär en skugga av en sorg;
Varje trygghet vilar på en vilsenhet;
Vi lever ännu, ja, vi lever ännu.

Vi har sagt att det finns ingenting som inte klarar av;
Vi har trott ibland att allting en dag ändå går i kras;
Men vi lever ännu, ja vi lever ännu.

Så vi fortsätter att vandra, ja, vi fortsätter att gå;
Vi vet inte hur man stannar, vi har gått för många år;
Och vi lever ännu, ja vi lever ännu.

Så vi klamrar fast vid tanken på att sträva mot ett mål,
se'n får tiden visa om man tar sej dit.
Man vill ju känna att man ändå gör nå't av sitt enda liv;
Skall man falla vill man göra det i strid;
Vi lever ännu; Ja, vi lever ju.

TUSEN BITAR..
Det sägs att ovan molnen är himlen alltid blå,
Men det kan va svårt att tro när man inte ser den.
Och det sägs att efter regnet kommer solen fram igen,
men det hjälper sällan dom som har blitt våta.


För när vännerna försvinner, eller kärleken tar slut,
ser man allt med lite andra ögon.
Man övar sej, och långsamt blir man bättre på att se
skillnad mellan sanningar och lögner.

Allting kan gå itu, ett hjärta kan gå i tusen bitar;
Säger du att du är min vän så är du kanske det.
Allting kan gå itu, ett hjärta kan gå i tusen bitar;
Säger du att du är min vän så är du kanske det.

Det sägs att det finns alltid nånting bra i det som sker,
och tron är ofta den som ger oss styrka.
Ja, man säger mycket, men man vet så lite om sej själv
när ångesten och ensamheten kommer.
För när vännerna försvinner, eller kärleken tar slut,
ser man allt med lite andra ögon.
Man övar sej, och långsamt blir man bättre på att se
skillnad mellan sanningar och lögner.

Allting kan gå itu, men ett hjärta kan gå i tusen bitar.
Säger du att du är min vän så är du kanske det.


La - la - la - la - aaa. Allting kan gå itu,
men mitt hjärta kan gå i tusen bitar.
Säger du att du är min vän så är du säkert de.
Allt har en mening på våra vägar... ingenting är en slump, och allt är lärdomar vi ska ta med oss.
Vi försöker lära oss våra känslor och beteenden som kommer av dom.. att se och lyssna för att kunna agera.
Agera och vara på ett sätt som är bra för oss. 
För att LEVA.
<3  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar