måndag 25 maj 2015

Den undangömda psoasmuskeln...


Mycket nu, igen...
Fick en aha-upplevelse idag när jag sökte efter vad det kan vara som ger mig vissa symptom.
Och där uppenbarade sig information om psoasmuskeln.
Psoasmuskeln är den huvudsakliga muskeln som förbinder överkroppen med underkroppen.
Den sitter väldigt djupt och därför glöms bort av de flesta.

Den påverkar vår hållning, njurarna, blåsan och stabiliserar ryggraden.
Det är den som kan vara stor del av orsaken till ryggbesvär och bäckenbesvär.
Den har också en inverkan på käkleder.. (jag har spända käkar), hals, nacke, knä, diafragma, andning och inre organ.
Drar psoasmuskeln snett på ena sidan så följer bäckenet med och obalans uppstår.. benlängdsskillnad.
Man kan även få putande mage, kronisk trötthet, trög mage, låsningar i bröstryggen, svårt med balans och koordination mm.. och detta är ju b la det jag har.

 Höftböjarna aktiveras vid all form av stress och påverkar då nervsystemet och hela kroppen.
Muskeln blir då utmattad "svag".
Att stretcha en stram och stressad höftböjare som man t ex kan göra inom t ex yoga om man inte lyssnar fullständigt på kroppen, så uppstår stress i nervsystemet och muskeln drar då ihop sig ännu mer och risk finns att man blir stelare.
Jag kan faktiskt säga att det stämmer.
Jag strechade en hel del inom yogan under en period då jag behövde bli mjukare i just höftböjarna.
Och det blev överansträngning deluxe då jag knappt fick fram benen när jag gick ett tag efter.
Så där har jag fått en ordentlig och smärtsam erfarenhet :D
Mina njurar eller binjurar känns väldigt mycket just nu och jag ser ett samband med denna muskel samt vataobalansen.
Höftböjaren är också väldigt stel, så jo nog är den utmattad alltid som mycket annat i min kropp...

Nu blir det till att försöka vila bort sin vimsighet och kaos, med allt man måste lära sig, för inte sjutton finns det en "läkare" som kan om allt det där som gör oss fullständigt läkta och balanserade..alla är vi ju olika och alla symptom som är lika för oss kan komma från olika kärnor inom oss alla.
Går mer och mer ifrån den vanliga västerländska sjukvården ju mer jag läser om allt.
Herregud om läkarna kunde få lära sig om allt detta istället så vore det en vinst för mänskligheten :D
Nej nu kom "MEfebern" som ett brev på posten.. att "studera" fungerar inte.
Kram på er!!

<3

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar