onsdag 20 maj 2015

Rensning till MAX...

Det pågår rensning här hemma till MAX och har gjort ett tag nu.
Som många vet så har jag ALLTID älskat att rensa sen jag var liten :))
Då gick jag ofta igenom mina garderober och oftast på sena kvällar... det var där mamma kunde hitta mig på golvet när hon trodde jag sov, fixandes med högar och sortering.

Blev inte bättre då jag började på mitt drömjobb.. på H&M för 13 år sedan.
Utvecklade ett litet shoppingberoende under en period när jag bodde på min lilla hemort och efter att jag lämnade sambolivet.
Jobbade jämt och fick mycket mer över än tidigare.

När jag väl sen flyttade och började på H&M så började shoppingberoendet igen.. och blev värre.
Jag Älskade ju kläder och accessoarer och nu var det lättillgängligt.
Efter arbetsdagen (när jag inte skulle hämta dottern från dagis eller skola) kunde jag fortsätta att springa runt i andra butiker innan jag med trötta ben och huvud tog mig hemåt.

Jag började se hur mycket jag egentligen hade i hemmet.
Dottern fick så mycket kläder etc så hon hann inte använda dom och inte jag heller många gånger.
 Sen började jag förstå att den "lycka" jag kände efter att ha shoppat gick över efter någon timme.
När man kollade på bankkontot förstod jag inte var alla (så rik var man ju inte) pengar gick och när jag tittade hemma kom jag inte ens ihåg vad jag hade handlat de senaste dagarna.
Efter något år med detta destruktiva beteende och beroende så mådde jag så dåligt av att vilja skapa en falsk lycka, samt att man hade så otroligt mycket onödiga saker i hemmet så jag började rensa ut..mer och mer..

I många år nu har jag verkligen jobbat med mig själv och tränat på att gå med andra i butiker.. se alla de saker man kanske verkligen ville ha och som lockar en, som sen de man hade med sig köpte och kanske så var det just den saken man själv ville ha.
När man kom hem tomhänt så fick jag ett lugn i kroppen och lyckan spred sig i hela mig.

Vi behöver inte Allt och behöver verkligen inte handla bara för att det är rea etc.
När jag jobbade i butik så märkte jag både med mig själv och andra att var det "billigt" så var det bra att ha eller att man trodde att man ville ha det.
Innan den grejen/klädesplagget blev rea, ville man ha den då??
Behöver man sakerna fast de är "billiga"?

Detta materiella samhället bara växer och växer... fler tar större och större lån för att visa att man har en viss "status" eller för att egot inom en vill skapa falsk lycka och välmående.
Våra barn får springa i shoppingcenter på deras semester, på helgerna och på loven.
Många mutar dom med att de ska få god fika eller utemat bara för att vi vuxna ska få stilla vår shoppinghunger.
Är det vår framtid?
Är det detta vi vill lära våra barn och barnbarn?
Falsk lycka, beroenden och personlig konkurs?
Man kanske ska tänka till hur många gånger man shoppar i veckan eller springer i dessa butiker.
Är det sådant som är viktigt och behövligt eller vill man se om det finns något man vill ha just då, bara för att?

Jag tror jag har varit ganska hård mot dottern i många år.. eller hård.. mer att jag ville att hon skulle lära sig pengars värde.
Hon har fått följa med överallt, vid mathandling osv, för att se vad varje produkt egentligen kostar.
Jag ville inte att hon skulle bli bortskämd som jag kunde vara i barndomen.
Hon har fått mycket.. för mycket egentligen förr om åren när jag jobbade och tjänade pengar, men de senaste åren när jag varit sjukskriven så har hon lärt sig att mycket faktiskt är onödigt och att tänka till två gånger innan man köper något.
Hon är glad för detta idag, och hon är nästan värre än mig och kan hytta med fingret när det är något som jag önskar att köpa :))
Jag har aldrig problem med tjat om pengar (har nog aldrig hört det av henne), har aldrig problem med att hon köper upp de hon har och hon är ansvarsfull och stolt över sig själv.
Hon kommer klara sig alldeles utmärkt i vuxenlivet och stoltare mamma kan man inte vara <3

Så nu rensar jag upp... sorterar till det som ska skänkas och det blev ju endel.. tror det blir till Stadsmissionen och till en insamling där det går till barnen b la i fattiga familjer, och sen endel till loppis.
Det tar på krafterna detta och jag får vila när MEsymptomen smyger på.
Men jag känner att detta ger mig ett lugn, klarhet och ny luft i kropp och själ.
Nu börjar vi om från början och strävar efter att leva i lite mer harmoni...
Det är inte lätt att bryta mönster eller förändra...
En dag i taget...

Om ni är intresserade av att köpa något så är det bara att kontakta mig :)

<3




 

2 kommentarer:

  1. Blir så nyfiken på vad du har i dina gömmor. :) Kan du inte lägga ut lite bilder på kläder du vill sälja? Kram Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha har mycket i mina gömmor :D
      Vet ej om det är sådant andra vill ha men...
      Ja kan försöka ta lite bilder på lite av det och lägga ut sen när jag har ork :)

      Kram på dig!!

      Radera