fredag 19 juni 2015

Passionen...drömmen... glädjen...


Igår var jag här.
Bland glädje, toner som spelas av människor som har roligt med det de älskar och där man bara kan vara.
De lyser upp i replokalen när de får några som vill lyssna på det de skapar och tränar på.
Och man märker hur de trivs av att vara där.
 
Min älskade pappa som alltid tyckt om musiken.
Som spelade och sjöng med mig när jag som liten var hans lilla "spelevink" och satt där bredvid honom och själv försökte spela på mitt lilla munspel, dragspel, gitarr eller orgel.
Sjöng b la "Köppäbävisan" för full hals, och jag njöt i dessa stunder.
Man kunde ofta höra tonerna från gitarren på övervåningen.. en plats där stillheten fanns, bortom allt det vardagliga.

Jag minns alla de gånger då farfar tog fram sitt dragspel, pappa sin gitarr och andra i släkten sjöng och spelade.
Var mycket folkmusik från Dalarna men även annat.
Jag mådde så bra av det...musiken..glädjen av jammandet.
De spelade på skedar och tror att någon även hade en såg någongång.
Mycket skratt blev det med historier och egenkomponerade texter.. men där fanns även gemenskapen till det fina som rörde våra sinnen. 

Det är så musiken ska förmedlas.. med passion.. med glädje.. och njutningsfullt..
Ingen prestation och inga pekpinnar.
Finns alltför mycket sådant, och tillslut avtar den rena sanna glädjen i det man älskar.
 



Att finna det där intresset och sanna lyckan för något man älskar, ska få finnas med oss alla.
Det finns så många som inte vågar eller har ursäkter för att inte göra det de drömmer om, eller ha den där hobbyn de verkligen älskar och som speglar den du är.

Vi har oftast ett stressigt liv då allt annat måste få plats, allt det som man egentligen inte behöver eller mår bra med.
Trots familj och jobb måste det du brinner för få ta plats.
Barnen och partnern kan även de få vara med ibland och dela ens passion för en stund.
Man tar del av allas drömmar och får därmed vara i härliga energier varje dag.

Jag kommer göra mina drömmar och det jag tycker om.
Jag njuter även av att vara delaktig i andras lycka och intressen.
Och musik kommer alltid ha en stor plats i mitt hjärta.
Jag har inga talanger i sång etc, men jag har ändå ett öra för musiken.
Jag gillar att lyssna in varje instrument som spelas.. och inuti mitt huvud kan jag ta de där olika stämmorna i sången.
De kommer inte ut.. men de finns inom mig.. i hjärtat och i min mage.
Hela känsloregistret ger sig tillkänna.

Jag vill inte lyssna på andra när de kommer med sina tankar om saker man inte kan göra eller att något är fel i deras ögon.
Jag kommer gå den väg och göra det jag mår bra av.
Kommer aldrig låta andra styra min passion.. min kärlek för något.. mitt intresse..

Vi måste få älska det som får oss att vara den vi är.
Vi är ingen annan än oss själva.
Mer glädje = Mer kärlek = Fina energier bland oss alla = Ett mer harmoniskt och balanserat liv.

<3

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar