måndag 13 juli 2015

De läkande grobladen...






Naturens egna plåster gjord som en tinktur.
Groblad läker sår snabbare, drar ut stickor ur fingrar, vätska ur blåsor, var ur infekterade sår och bra mot insektsbett (ex vid bistick) eller om man har bränt sig på nässlor.
Bladen innehåller ett garvämne som drar ihop skadad hudvävnad och andra ämnen drar ur varet och bakterierna.

För att använda det som plåster så plockar man bara ett blad (och helst tvättar det i vatten för att få bort jordbakterier) och gnuggar det lite mellan fingrarna och lägger det på såret.
Man kan fästa med hudtejp om man vill, eller en strumpa på om det är skavsår t ex.
 
 Jag ska plocka mer groblad för att frysa in hela så man har hemma och under vintern.
Tinkturen gjorde jag med tvättade och hackade blad som man häller 40%-vodka över så det täcker bladen.
(Jag använder vodkan till annat än att dricka jag ;) )
Sen ska det stå och gotta sig i 4 veckor innan jag silar bort grobladen och häller vätskan i en mörk glasflaska.
Den hålls i flera år sedan och man behöver inte ta mycket av den för såret etc, bara några droppar.

Detta är så skoj och jag vill bara lära mig mer och mer om växter och örter, nybörjare som jag är.
Har dock varit intresserad av växter sen barndomen, men det blev mer att torka eller pressa dom :)

<3

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar