onsdag 29 juli 2015

Lite tankar...

Så här kl 4 i gryningen fick jag lite tankar som behövdes skrivas ner...

Jag kom att tänka på hur vi människor söker svar, och vi försöker söka det rätta.
När jag ser på hur världen är och hur vi människor beter oss, så känner jag att vi egentligen inte vet särskilt mycket alls.
Människor vill ha makt, vi använder vår hjärna, vårt ego till att få andra att välja det som just vi själva tror är det rätta.
Sjukvården, politiker, olika friskvårdsarbetare/träningsmänniskor.. ja alla vi människor tror sig veta vad som är bäst för oss.
Manipulation, hjärntvätt.. psykologiska metoder för att få just Dig, Mig att tro på det de vill få ut till andra, för att ibland bara göda sitt egna ego och storhetsvansinne..makten.
De lägger ut små korta utdrag om att just deras metoder eller produkter är de rätta för oss.
Och det kanske de är... eller inte...
Och sedan ska vår nyfikenhet och vårt sökande efter att bli perfekta, välmående, friska, rika på pengar eller makt göra att vi luras in i något som vi egentligen inte vet om det är rätt för oss.
Vi alla behöver ibland olika metoder/hjälp/nycklar/redskap och i olika ordningsföljder för att må bra.
Men egentligen finns inga bevis för något, eftersom allt med tiden förändras.
Forskningen ändras, bevisen ändras...
Men tror ändå om vi lyssnar inåt i det djupaste, i det vi har låst dörren till så finns sanningen.
 
Vi är själva inte medvetna om det, men vårt ego har makten.
Vi kan ursäkta oss med att vi tror starkt på något och att vi behöver tjäna våra pengar för att "överleva".
Vi söker tryggheten.
Men på vägen flåsar vårt ego oss i nacken och behöver mer bränsle.

Vad är egentligen evidensbaserat?
Har vi verkligen bevis på att dessa saker och ting är de rätta för just Dig.. eller Mig?
Vad är egentligen bevis värt, för nu har de ju upptäckt att mycket av det de har forskat om och fått "bevis" på är helt fel.

Jag tror att vi gör allting så svårt för oss själva.
Vi använder oss så mycket av vårt ego nuförtiden, och använder vår hjärna på tok för mycket med att söka det rätta, och vara medberoende i andras sökning efter makt att vi helt tappar bort vad som egentligen är det sanna i att leva.
Det finns olika metoder inom hälsa, träning, kost och ja allt som vi lever för och inom.
Men vissa av alla dessa som har blivit stora på marknaden och som det även forskats om har helt eller nästan försvunnit för något helt annat.
Varför?
Vi skapar för våra egon.
Vi vet egentligen ingenting, eller kanske allting utan att förstå att det är enkelt.
Att vi inte behöver vårt ego för att fungera och må bra.
 Men är allt detta lärdomar som vi måste ha med oss?
Måste vi gå så långt med att göda våra egon att vi alla måste nå botten, och världen bli helt i kaos för att vi verkligen ska förstå vad som är det rätta?
Kanske är det så att det enkla och rätta inte skulle få oss att må bra pga de lärdomar som måste finnas under våra vägar för att ha ett liv.
Hur kommer annars ett liv vara i dess enkelhet och ständigt välmående.. dör vi av det.. upplöses våra själar till ett enda energihav?

Ju mer jag har blivit medveten om min egna hjärna, mitt ego, mina tankar, min kropp och själ, så har jag börjat undra varför jag och alla andra fortsätter med vår dubbelmoral, vårt beroende, vår "svaghet" i att inte kunna släppa vår demon som är vårt ego.
Att vi är så blinda och hjärntvättade och tror att vi måste ha "alfahanar", "gurus", "ledare", "religioner" och slutligen vår största Gud, våra egon för att kunna leva.
Vi är boskap i en falsk värld och fångade av oss själva.
Om vi alla skulle släppas lösa och inte ha alla dessa ledare, hur skulle världen vara då?
Vi kanske måste ha en ledare för att kunna styras upp.
Men vem säger att den ledaren har rätt?
Och då måste jag även komma in på något annat.. pengar.
Papperslappar som egentligen inte har något värde alls.
Vi ser och gör allt fysiskt och även det mentala/psykiska etc etc till något stort.
Vi har inlärda meningar, fraser och hur allt ska vara och tyckas enda sen barndomen. 
Vi har bestämt i våra huvuden att saker och ting ska vara så, men om vi inte följer detta så är det fel.
Regler... som bara få människor på vår planet har bestämt att vi ska följa och som vi ska se på samma sätt.
Vi har tagit fram olika religioner som bara skapat hat, när vi egentligen har en och samma tro... Kärlek.
    
Vad är egentligen vetenskap?
Allt vi läser som vi tror är sant, är det verkligen det?
Är inte allt en illusion?
Lever vi i en värld som egentligen bara är en dimma av flera dimensioner?
Vi har ju avlidna själar i en.. och är vi då en annan av många?

Ja det är mycket som jag har fått upp inom mig sen jag var liten.
Mycket som i andras öron låter helt galet :))
Men jag var tvungen att skriva om detta eftersom jag jobbar med mitt egna ego och helheten i vad som är Jag och min själ.
Jag försöker förstå vad jag verkligen behöver på min resa i detta liv.
Jag är tacksam för alla lärdomar som hela tiden dyker upp genom händelser, människor, budskap och allt som är.
Och jag försöker bara förstå för att kunna bryta de negativa och destruktiva mönster och beteenden som vi alla egentligen bär på.

Jag förstår att jag kanske låter som en galning för många, och jag förstår även att det är så vår hjärna fungerar när något är helt annorlunda mot hur en själv är.
Men vad är egentligen konstigt?
Vi är alla på olika vägar och resor, och vi är alla medvetna om olika saker och har olika tankebanor från vårt ego samt från våra lärdomar från det vi föddes.

Jag lever i precis samma värld som alla ni andra, är samma skrot och korn, och försöker bara utvecklas och förstå...

<3
  

 

  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar