måndag 10 augusti 2015

Helgen och den osanna lyckan...


Helgen spenderades utan dottern, som blev kvar hemma.. i Hålan med mina föräldrar.
Här var det dags för rensning.. loppis och försöka hjälpa dom att få bort sådant som faktiskt inte behöver ligga som en börda inombords fast man inte alltid är medveten om det själv.
När man samlar på sig saker under ens liv så samlas de även på insidan.
Vi behöver inte allt som ligger på lager i högar trots att vårt ego skriker om att spara (för troligtvis framtida användningsområden).
Det är lite svårt för vissa i familjen att faktiskt släppa materiella ting, men det ska nog fixa sig med tiden haha ;)
Men kul att kort träffa lite vänner, både gamla som nya då jag kände av alla intryck med att få lite halvjobbig huvudvärk.
Kunde dock balansera min utmattning rätt bra och klara mer än jag trodde.. lycka :)

Jag och mamsen blev så sugna på surströmming, så fredagsmyset bestod av den ljuvliga doften som kittlar smaklökarna.
Jag märker att min kropp är igenkorkat för flöde pga hur mycket som jag nu b la rensar min insida.
Sen har psoasmuskeln sagt stopp och av detta kom jag bort från det flöde och rutiner jag hade med yogan.
Såå kasst av mig, men det är väl en mening med detta...
Allt detta har medfört att kroppen ger varning efter varning med dålig matsmältning och organ som ger sig tillkänna på olika vis.
Sen har mitt ego/beroende för skit som chips t ex gjort att jag mår uselt.
Det handlar om egots belöning... 
Vi klarar inte att bara ta en, utan känslan som ger lycka vill vi ha mer av och det är enbart lycka av egot.. inte av vår själ och den sanna lyckan.
Samma sak fungerar med våra mobiler etc.
Vi får ett sms eller ett "gilla" på t ex sociala medier.. vi blir upprymda och känner en sorts lycka.
Vi klarar oftast inte då att lägga ifrån oss mobilen eller gå ifrån datorn utan måste inom kort gå in och titta igen för att egot vill ha samma känsla av lycka och upprymdhet återigen.
Belöning som ej är en belöning utan en falsk lycka skapat åt något som inte vill ha oss hälsosamma.
Så jag försöker tänka på detta och stoppa när jag helt omedvetet går in på sociala medier fast jag egentligen inte vill eller behöver.
Träning pågår ;D
 

Sen var det då detta med all skit/skräpmat som finns överallt.
T om om man äter husmanskost eller något hälsosamt på restauranger så är det kemikalier och så lite näring kvar av maten att man iallafall inte mår bra i kroppen av det.
Så trist att de inte tar in ekologiska produkter till restaurangerna och att de oftast bara värmer upp mycket i mikro innan de tillagar och serverar det.

Men jo, vi hängde på föräldrarna och åt lite pizza och Mycket coleslaw.
Men direkt efter någon bit får man magont och hela systemet ger liksom upp.
Dottern åt bara en liten bit och jag mer än jag egentligen kände att jag klarade av.
Varför utsatte vi oss för detta?
Vanan av den "goda" smaken gjorde att belöningssystemet sattes igång.. igen.
Jag är hopplös och har perioder då det är svårare att hantera.
Javisst det går framåt och jag har ändrat det mesta inom kosten.
Men jag har ju dubbelmoral och mitt ego njuter av att jag lyssnar på det ibland.
Kroppen varnar, min magkänsla varnar.. Allt varnar och jag som älskar mat och dylikt faller som en fura för det starka egot.
Ibland dock.
Träning, träning här med... 
Dottern klarar detta bra och det är jag överlycklig för.
Hon har inget sug av skitmat och jag tackar universum för att även hon valde att börja få tillbaka smaklökarna genom att skippa kemikalier, onaturliga smaktillsättare och socker i maten.
Vi försöker med det mesta och jag hoppas på att allt vi stoppar i oss blir helt eko och naturligt framöver.
Bara hoppas på att människor och butiker börjar förstå allvaret med att vår mat är vår medicin snart.

<3
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar