torsdag 6 augusti 2015

Vi skapar kaos utan att vi vet om det...

När jag tittar mig omkring, på sociala medier, annan sorts media och på människor så förstår jag varför världen ser ut som den gör.
Vi styrs av våra egon.. våra rädslor är för stora.
Rädslorna för att våga Se på oss själva och det vi gör.
Demonstrationer, krig, hat, osämja...
Allt detta skapar vi själva grundat på just rädslor/egon.
Vi kan bara inte ignorera hatet, det göder vi till det yttersta så att det får ännu mer kraft att fortsätta och spridas.
Vi tror att vi är emot det med våra åsikter som haglar och våra beteenden.
Men varför inte vända denna negativa energi, vänd andra kinden till, inte låta det växa, och bara sprida ord och gärningar som vi egentligen vill ha och leva i.
Vad är det för värld med dubbelmoral vi lever i?!
 Vad lär vi våra barn?
 Vi vill förändra, men ingenting förändras utan skapar bara mer hat och dåliga vibbar för att vi måste hävda våra åsikter.
Våra åsikter som bara kommer från rädslor i vårt ego, aldrig från själva källan.. för källan kommer inte med hat och negativitet.
Vi kan älta hur länge som helst och vi kan kämpa Mot något.. men vi kämpar med våra egon som ger makten ännu större svängrum och ännu mer energi.

Om ni bara funderar på en sak...
Vilka bär ansvaret för att världen ser ut som den gör?
Vi Alla.
Vår yttre värld speglar vad vi har på insidan.
Vi kan inte hela tiden skylla på alla andra.
Vi sprider rykten varje dag med vad det än kan vara.. kändisar, vänner, människor, vad som sker i världen och varför...
Hur vet vi egentligen vad som skett, hur det skett, varför det skett, hur någon är, vad den gjort osv osv...
Vad vet vi vilka mönster och beteenden olika människor har och vilka obalanser som gör dessa?
Och varför de har fått obalanserna...
Vad vet vi om något.. har vi gått till källan, på djupet?
När vi inte ens kan gå in och kolla på vårt egna djup och själ.

Vi lever i en värld byggd på rädslor.
Vi är inte tacksamma för något, vi kan alltid bli gladare, friskare, lyckligare och få mer trygghet..tror vi.
Vårt ego vill ha mer, vi vågar inte och vill inte gå ifrån det vi blir hjärntvättade om.
Så alla säger vad världen ska bestå av för att vi ska må bra.
Varför vågar vi inte stanna upp och lyssna på oss själva och se vad vi håller på med?
Vi kommer med ursäkter hela tiden.
Vi ser inte att vårt dåliga mående, våra dåliga liv beror på oss själva för att vi inte vågar lyssna inåt.
Vi vill inte höra utan låter hellre vårt ego styra, för att det alltid har varit så, för att vi inte kan komma ur den makt och styrka det har på oss.
Det är som att ha ett beroende, och våra ursäkter haglar ur var och en av oss.
Vi lägger på oss offerkoftorna och tror dessa värmer oss kalla dagar.

Jag vill inte leva i denna falskhet längre.
Vill inte göda upp denna jobbiga och svåra värld.
Vi gör allt så svårt när det kan vara enkelt.
De nya uppfinningarna..tekniken, hälsodieter/programmen, mediciner, regler och vad det nu kan vara tror vi bara gör gott.
Men det som händer är att vi skapar oreda, svårigheter fast vi tror det blir enklare och frågor som ej har svar.
Med detta skapas åsikter för att vi alla är olika.. hat.. krig.. Dubbelmoral.

Vi är bara en och samma.. inget mer och inget mindre.
Jag försöker så smått själv förändra Mig.. lyssna och se varför och vad som egentligen skapar mina åsikter, beteenden och hur jag lever.
Kan inte skylla på någon annan eller världen.
Jag kan bara förändra Mig för att vara med och skapa en bättre värld.
Se med alla synvinklar man har för att förstå vad som sker och varför.

Det är svårt, förbaskat jobbigt, och jag gör fel hela tiden.
Men jag börjar bli mer och mer medveten om när jag gör olika saker, fast man går i dessa invanda mönster som världen, vårt samhälle, människor och vi själva ger oss.
Men gör Jag det inte så vem är då jag att klaga?!

Puss på er!!

<3 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar