onsdag 9 september 2015

Egengjord hudvård och en massa tankar kring våra dofter...


Så viktigt att sköta om sig själv ordentligt.
Därför försöker jag sedan flera år tillbaka att använda naturlig och ekologisk hudvård eftersom huden är andningskällor till insidan av kroppen.
Allt som är utanpå åker även in...
Har ju märkt en massa som händer och speciellt när jag började med naturlig deodorant.
Med kemisk deo blockerar vi andningshålen och för in otroligt mycket gift som inte gör gott.
Det som är tråkigt är att jag verkligen älskar doften på bodybuttern från "Body shop" .. shea.. och hur jag ska få denna doft till mina egna krämer är ju frågan...
De gör gott för människor (fairtrade) och även natur, men är dock inte  naturliga och ekologiska så man får vänta tills de gör en förändring med det, om de nu någonsin kommer förändra.
Jag gör som ni vet lite egna hudvårdsprodukter b la själv också och denna gång testade jag att göra lepsyl.
Det som jag ska ändra till nästa gång är att ha lite mindre bivax.
Ingredienserna jag använde var: Bivax, sheasmör, mandelolja, ringblomsolja, vaniljoljeextrakt, E-vitamin och väldigt lite eterisk olja.
Allt helt naturligt och ekologiskt från: http://www.organicmakers.se/ 

Dofter är ju något annat jag tänker på och hur vi människor har fått för oss att vi måste lukta så enormt mycket av parfymer etc.
När jag nu haft mindre dofter i min hudvård så har jag märkt att människor luktar oftast väldigt starkt.
Varför kan och vill vi inte dofta oss själva längre?
Det som är att det blir för extremt av dofter att vi inte märker hur illa det egentligen är.

Jag är mysk.. doften är gudomlig för mig och den som känns mest jag.
Intressant med dofter och kroppens egna dofter.. och feromoner.
Vad vi dras till när vi t ex söker en partner och vad vi tycker om.
Det är väldigt individuellt.
Jag tycker det är intressant med våra egna kroppslukter då jag fortfarande minns min första pojkväns doft och det var när man var väldigt ung.
Jag drogs till honom och just doften gjorde sitt också.
Har även märkt att jag dras till vissa pga deras egna doft och andra kan det nästan vara motbjudande.
Vi alla klickar helt enkelt inte med alla dofter och det som gör det så häftigt.

<3
  

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar