måndag 14 september 2015

Livet är stort.. större än vi kan ana...


 Ju mer man jobbar med sig själv och rotar runt på insidan så kommer hela tiden ett nytt kapitel som man måste ta tag i.

Först började jag verkligen förstå att så mycket (det mesta.. eller allt :)) ) har med mig att göra hur mitt liv blir.
Jag visste så mycket hur man skulle göra men praktiken av det fungerade inte lika bra haha.


Började då att förändra mina tankar och bli positivare, körde mindfulness för att bli mer medveten om mig och allt runtomkring.
Förändrade mycket i min vardag.
Bröt mönster, skippade mycket som tog energi eller gav mig negativ energi så som nyheter, tränade på att inte ta över andras känslor/energier när jag fanns för dom, prioriterade massor i mitt liv för att hushålla med energi osv osv..
 Balans handlar ju även också om kost, ej inta gifter genom huden eller vår föda osv för att vi just har ett skal utanpå vår energikropp med.
Kropp och sinne hör ju som sagt ihop.
Nästa kapitel blev till att praktisera kbt i vardagen mer än förut.
Alltså se problemet.. vilka tankar kommer.. vilka känslor med det.. vilket beteende man får av det.. varför, och gå till kärnan av dessa... osv..
Blev medveten om så mycket i mig själv som blev ett sorts tankemönster om andra människor eller triggades av mycket pga mina egna speglingar i det.
Sedan började jag även studera andra människor och deras beteenden.. lyssna på dom och genom det märkte man hur vi människor sprider destruktivitet till varandra från de problem, präglingar osv vi själva brottas med.
Blev för mycket psykologi och analyserande för mig ett tag så jag kände att jag måste balansera det lite.

Kapitel 3 var att bli ännu mer medveten om hur världen såg ut och att bli medveten om alla lögner vi människor lyssnar på från vår hjärna/ego som ständigt vill få bekräftelse..inte bara om vårt utseende eller personlighet, utan om beteenden som vårt ego skapat utifrån det som vi har varit med om i livet.
Vi vill hela tiden dra ursäkter om varför vi beter oss som vi gör, varför vi får destruktiva tankar eller varför vårt liv är skit.
Att vi även är boskap som styrs av andra obalanserade människor som har mer makt än vi.

Nu är jag inne i en bana där jag verkligen ser livet som en illusion.
Det är komiskt hur svårt vi gör allting.
Vi tragglar på samma fotsteg alldeles för lång tid (ofta hela livet) för att vi inte vågar eller orkar gå längre med oss själva.
Det är lättare att fortsätta i den bana man är och följa samhället.. fortsätta vara ett offer och dra ursäkter när livet inte blir som man önskar eller problem på problem dyker upp i relationer, på arbetet och i vardagen. 
Vårt ego styr och vi försöker rädda världen, och oftast bara oss själva genom att lyssna ännu mer på vårt ego/hjärnan.
Vi drar något visdomsord som passar just för stunden i de problem vi har eller ältar med vänner och göder varandra med denna destruktivitet från våra egon.
Oftast överför vi våra egos tankar och våra egna triggningar/rädslor/problem etc när vi försöker hjälpa andra i deras egna problem.. vi blir medberoende i problemen.
  
Jag känner mig mer och mer utanför än någonsin.
Inte utanför som en människa och tycker synd om mig själv, utan det känns som min själ.. energin vill ur min kropp och leva fritt utanför världen utanför allas våra egon och våra samhällen.
Vart ska jag... vart behöver jag komma..
Men å andra sidan så vet jag att jag är precis där jag ska vara och allt kommer med precis det jag behöver just nu.
Mår otroligt bra där jag är och ser framemot resan.. dit jag är påväg efteråt.
Jag ser mig själv där jag verkligen har kämpat dag ut och dag in med att stenhårt jobba med mitt inre, mina beteenden, mina destruktiva mönster osv osv.
Jag lyssnar och tar in när andra människor pratar, jag kan triggas och förstå varför, jag kan se in i mig själv och märka hur mycket skit som jag har haft därinne (en soptipp) och som fortfarande kan ligga och skräpa.
Jag märker hur mycket jag har rensat ut från den soptippen och så mycket lättare jag känner mig.
 Jag praktiserar kbt och så mycket annat i vardagen och försöker verkligen känna in alla tankar och känslor som kommer upp och vara i dom, förstå och sen rensa dom eller lägga dom nära i mitt hjärta.
Jag märker hur mycket som kommer upp varje dag som budskap som jag ibland måste tolka lite extra.. sådant man som människa aldrig lägger märke till om man inte öppnar upp för det.
Det är häftigt och har hjälpt mig otroligt mycket på min resa.

Detta är ett helttidsjobb.
Jag har aldrig semester och det har varit otroligt jobbigt.
Kommer aldrig bli klar med min utbildning för det är svårt och det är så stort, men jag är så otroligt tacksam att jag började ordentligt med den.
Är så otroligt tacksam att jag blev så obalanserad att jag blev sjuk.
För annars hade jag nog aldrig kommit så långt med mig själv som jag är idag.
Behöver träna mer praktiskt bland människor och söka mig till det som triggar eller speglar mig.
För att just bli medveten om kärnan och träna bort det destruktiva.
Det är såå skoj så ni anar inte :D
Och det är så mycket som jag har dubbelmoral.. eller det mesta som vi människor skriver och pratar om kan man tolka och förstå att det egentligen är destruktivt etc från vårt ego.
Det är därför jag helst enbart vill vara min energikropp och tala mitt riktiga språk och vara fri från vår tunga ryggsäck där hjärnan huserar.
Jag vill sväva runt helt fri i kärlek.

ALLT HAR EN MENING.

(Jag är fortfarande inte bättre än någon annan och jag är även en människa precis som ni andra med allt som är och sker.)
<3 

    



3 kommentarer:

  1. Tack min vän för dina kloka ord!
    Dina ord som jag nu läst flera gånger för att kunna ta in kändes först som en käftsmäll och jag förstår precis varför. Men de är också ord som får mig att inse mkt om mig själv, mitt ekorrehjul jag valt att vandra i och mkt om mina rädslor.
    Så det är precis detta som du skriver om här som jag behöver ta in.
    Glad för dig att du kommit så här långt vännen och fortsätt din vandring.
    Är alltid lika intressant att följa det du skriver om.
    Kram
    Jocke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag svarade med ett ny kommentar.. blev lite fel men nu vet du :D

      Radera
  2. Tack själv fina Jocke för att du tar del av min resa!!
    Jag förstår fullt ut att det blir käftsmällar eller triggningar, gissa hur många sådana jag har fått av mig själv under åren haha..
    Försöker bara förklara hur jag ser på saker, fått till mig och faktiskt praktiserar i mitt liv.
    Vi behöver alla kanske få raka och ärliga texter etc till oss ibland, sådant som vi valt bort pga triggningar eller rädslor etc.
    Och från allt det hitta våra egna verktyg och nycklar att ta med oss för vår egna utveckling på vår egna väg.

    Tack för Dig och jag önskar dig verkligen allt gott i livet.
    Du kommer fixa detta vännen!!
    Stor kram från mig :)


    SvaraRadera