torsdag 19 november 2015

Kosten är så betydande... och känslan rädsla ska övermannas då det bara är en obalans...



Kosten är vår medicin.
Det är så otroligt viktigt vad vi stoppar i munnen egentligen.
Eftersom jag inte gillar oftast att stå vid spisen (fast det kan vara kul ibland) och att jag får blackouter i huvudet så försöker jag lära mig vad som är bra för våra kroppar (och speciellt min eller dotterns, för allas är rätt olika fast ändå lika).
Det handlar om vad som inflammerar tarmen, förstör systemet, triggar till beroenden och vad som är bra vid de olika årstiderna eller vid olika obalanser.
Har märkt att man förr har ätit helt fel.
Nu under vata perioden (ayurvediskt.. uråldriga Indiska läkekonsten) som är under höst och vinter så ska man äta oljigt, varmt och fetare.
Ganska logiskt eller hur?
Men ändå äter vi torra livsmedel eller kalla råa sallader som gör vår hy torr och vårt system ur balans.
Beror också på vilka obalanser vi har...

Nu har jag kommit fram till efter mycket funderande haha vad som är fel med min dåliga matsmältning, varför min kropp inte tar upp näringen ordentligt, det ostabila blodsockret, gravidkänslan, suget och inte en ordentlig mättnadskänsla efter mer mat-, socker ibland,- kolydrater efter en måltid b la (en av orsakerna).
För att jag äter för fort fortfarande trots att jag har börjat äta lugnare, för stora portioner för mig och min kropp (eftersom maten inte hinner absorberas i mitt redan obalanserade tarmsystem) och sedan äter mer då det gamla ligger kvar.
Att inte vara medveten vid måltiden och istället fokusera på annat som tv, datorer, stressen eller annat är inte heller bra.
Måste bli bättre på det.
Stressen är dock borta, men glupskheten finns kvar :))
Ibland har jag ätit försent på kvällen och då får kroppen inte den vila och läkning den behöver för annat eftersom den har fullt upp med att försöka absorbera maten.
Då kan man vakna mätt men ändå få sug av socker och kolhydrater.
Tung mat är inte bra på kvällen och det har man ju känt.
Äter man vid fel tider då kroppens matsmältningsfunktion inte är på topp så gör det inte gott för vår mage och resten av kroppen.
Att utesluta rött kött förutom ekologisk nötfärs vid väldigt få tillfällen har ändå gjort mycket gott.

Mycket som har kommit som aha-upplevelser genom åren då man var van vid att ha symptom och blundade för allt.
Dock visste man långt därinne men gjorde ingenting åt det.
Under tiden jag hade träningsberoendet för en herrans massa år sedan kändes magen lite bättre och gravidkänslan fanns inte.
Dock var väl inte den "nyttiga kosten" bra för kroppen ändå :D
Man lär sig så länge man lever haha.
Men fast jag har kommit så långt med kostmedvetenheten behöver jag ta tag i de dåliga valen.. chipsen och mitt sug för potatis.
Det är ju något som inte stämmer därinne och därför kommer beroendet av det.
Dottern har så mycket bättre karaktär än mig och har mest sina mackor (dock ekologiska) som en favorit.
Hon har också en ordentlig vata obalans.
Vi går framåt och klart vi ska fixa detta tillslut.

Jag ska bara till ett ayurvedaretreat och få riktig hjälp.. komma på rätt köl ordentligt.
Det som är min rädsla är min hälsa.
Kommer kroppen palla resan, intrycken och allt som blir?
Som ovan resenär har jag ingen aning om vissa saker o ting, så skulle vara skönt med en medresenär.
Kommer människorna där att förstå hur min kropp reagerar på allt och hur känslig den är?
Kommer de lyssna på Mig om jag blir riktigt dålig av behandlingarna (pga utrensningar o dylikt)?
Kommer jag förstå allt vad de säger och kunna uttrycka mig och förklara allt på engelska som jag är totalt kass på?
Jag förstår mer än jag kan prata, för blir helt ställd.. och just nu är min hjärna inte som den ska (har svårt att minnas svenska ord ju haha) pga skadorna som ME:n/obalanserna och mitt destruktiva liv gjort med den.

Jag önskar såå att jag struntade i rädslan som vi människor styrs av.
I många fall har jag det, men i detta fallet är jag orolig pga av de år som människor totalt bröt ned min kropp ännu mer då de ej lyssnade, förstod hur en människokropp fungerar eller brydde sig om hur jag mådde eller vad jag klarade av.
Men man kan inte haka upp sig o älta det förgångna ;)
Som sagt, det kan ju bli en helt fantastisk tid för min kropp och själ.

<3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar