söndag 20 december 2015

Fortsättning på psoasen...


Jag fortsätter att utforska och försöka "träna upp" min psoas-muskel (höftböjaren).
Den muskeln påverkar så mycket.. från ryggont, oro, orgasm och är en emotionell muskel som lagrar känslor.
Den blir påverkad av det samhälle vi lever i och påverkar hela vår kropp om den inte har en normal funktion.
Då skapar den stora problem i nervsystemet, ryggraden, i armar och ben, spända käkar och så mycket mer.

Och jag vet att min psoas är så "utmattad", muskeln har dragit ihop sig totalt och därav stelhet och problem med höft och ländryggen.
Har nyss hämtat ut en dyr :/ bettskena för mina stackars tänder då jag har så spända käkar och ofta biter ihop mina tänder alldeles för hårt.
Det som är viktigt är att när man känns stram i muskeln och den är spänd så ska man absolut inte stretcha den.
Då skickar den signaler via nerverna till att dra ihop sig ännu mer.
Det jag har gjort fel tidigare och fler av de jag har sökt hjälp hos inte har förstått.
Så mycket med min kropp har med denna stora muskel att göra.
Måste bara hitta ett bra sätt att få den att må bra igen :D
Det tar ju tid allting när jag inte vet var jag ska vända mig.. till vilken som är bäst osv.
Och sen själva läkandet verkar ta just tid.
Har man totalt förstört sig och aldrig lyssnat på kroppen så får man acceptera detta.

Jag tycker det är så skoj att allt bara kommer till en och man får dessa aha-upplevelser.
Och ibland kommer det för mycket, och då får jag försöka lugna mig (och min vata/pitta) och ta allt med ro.
Väldigt svårt :))

 Fortfarande är min dröm att få med mig någon till ett ayurvedaretreat i Indien eller något annat riktigt bra ställe.
Jag sänder ut min önskan i universum och väntar ;)
För tålamodet har blivit bättre under åren.

<3



    
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar