torsdag 21 januari 2016

Jag har levt nerbäddad, varm och go...


Efter tre dagar med total vila, värme, älgörtste (infusion), älgörtstinktur, skivad lök intill mig, pepparmynta i min aromalampa, insmorning med egengjord värmande salva/olja, ingefärste med citronsaft och lite honung på sidan om så har den jättehöga febern försvunnit och symptomen lindrats kraftigt.
Jag blir lika imponerad varje gång hur snabbt kroppen repar sig av 100% naturlig läkning.
Inga kemiska mediciner utan bara växter etc från naturen.
Att hålla sig varm istället för att kyla ned sig och bara dricka hett/varmt kokat vatten (som vanligt) istället för kallt som b la ger kroppen en chock.
Dock hade jag ingen granskottssirap kvar till hostan, men finns andra örter etc till det.
Jag har bara skippat att svälja slem och snytit ut istället för in ;)
(Har skrivit om förkylningens steg i ett inlägg från förra året och om olika kurer.)

Inom ayurveda så beror förkylning på att vi är i obalans.
Om man säger så här... vår "agni" är matsmältningselden,- hur bra vår kropp bryter ner maten och förvandlar den till energi.
Den är avgörande för hur vi smälter vår mat och tar upp näringsämnena, samt hur bra den avlägsnar gifter/ "ama",- slaggprodukter/toxiner ur våra kroppar.
Eftersom vi människor nuförtiden ofta har problem med vår agni,- då maten får ligga för länge i tarmen och därmed samlar på sig gifter, uppkommer obalanser i våra kroppar.
Och med en försvagad agni resulterar det ofta i stopp i utrensningskanalerna och gifterna tar sig runt i kroppen. Immunförsvaret blir sämre av gifterna och symptom/sjukdomar börjar dyka upp.

Jag har riktiga problem i min agni och med ama.
Tror det var detta som gjorde att jag kunde ha dött för några år sedan när jag låg inlagd.
Mitt system fungerar inte... celler, organ, körtlar osv.
Men jag jobbar för fullt på att läka detta och det genom ayurvedan och annat holistiskt.
Har inte haft så här hög feber på flera år men den varade bara en dag då jag var helt deckad och sen dämpades den fort.
Den kom precis efter att jag hade haft en jobbig period när jag verkligen kände gifterna frodas, alla stopp som var och symptom som kom under någon vecka.
När jag äntligen rensades så smått kom febern och förkylningen som ett brev på posten.
Konstigt?.. Nej inte alls.

Jag älskar våra kroppar och att de säger till hur de mår.
Måste bara lära mig till fullo att förstå dess språk :D

Nu ska jag nog gå och ta en välförtjänt helkroppsdusch.. tror ingen kommer lida av det ;)

<3



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar