tisdag 5 april 2016

Indien med sin ayurveda... tur och retur... del 1 :)


Vi tar våra steg, och varje steg har en mening...
Har äntligen varit i Kerala i Indien på en ayurvedaresort.
Här blev det träff med ayurvedaläkare och behandlingar varje dag.
Man går som i ett töcken i värmen och allt detta tar på min obalanserade kropp.
Men jag njöt tillfullo och det är en otroligt härlig och intressant upplevelse som blev bättre när man väl kom in i det.
Redan andra dagen fick jag riktig aptit igen efter att den första dagen kändes mättande och konstig med många nya smaker.
  Gick sedan runt och längtade till varje måltid med alla maträtter och tillbehör som fanns att välja mellan.




En tidig yoga och meditation på rummet blev det om morgnarna innan behandlingarna.
Vaknade oftast vid 4 tiden då kvällarna blev tidiga.
Och för att få ordning och balans i kroppen så behövs det sömn mellan klockan 22-02 då läkandet sker i stor skala för oss.

 
Yogan som är här tyckte jag hade för många (asanas)/övningar som triggar min kropp för mycket just nu. 
Men meditationen har jag testat.. underbar.
Livet är sådär enkelt då man ständigt går blöt av svett, osminkad, håret på ända eller helt oljigt som resten av kroppen av de olika drypande oljemassagerna.
Men det är faktiskt helt okej :D
Att vara helt naturlig och t om utan deo då värmeböljan och annat skapade lite eksem under armhålorna på slutet, fick mig att inse att det faktiskt går alldeles utmärkt att vara som man är.
Det var ingen som flydde sin kos där iallafall haha ;)) 

Min söta och goa ayurvedaterapeut som tog hand om mig två timmar varje dag efter ett litet besök hos ayurvedaläkaren.
Hon ville såklart kolla hur hon såg ut på fotot också :D
Terapeutkvinnorna är iallafall helt fantastiska med sin djupgående massage med både händer och fötter.
Ja kroppen triggas av massagen av olika punkter eller det djupa som de gör för att b la luckra upp alla slaggprodukter man har inom sig.
De är för gulliga dessa människor.
Min terapeut som man hade varje dag, hade lärt sig några svenska ord som mage  (eller maog) och rygg.. 
Hmm ja visst förstod man.. typ hihi så söt.

Det som var ledorden för mig och oss alla egentligen på denna resa och min lärdom, som kan vara så svår att ta till sig var "Surrender"... " Vara i det som är och sker"..
Vi är oftast någon helt annanstans och tänker alldeles för mycket.

Vid ayurvedabehandlingarna fick vi verkligen öva på detta och vara helt utlämnad.
Vi fick ta av oss våra rockar och vara helt nakna under dessa timmar då de masserade våra kroppar osv.
Något litet att lägga över oss fick vi bara när vi skulle vila efter någon behandling i några minuter.
Annars låg vi där helt utlämnade till andra.
Deras händer nuddade även könet och brösten när de for med sina händer under massagen och det var bara att släppa allt.
Vid oljebad på den urgröpta träbänken gled man även då runt med särade ben när två terapeuter utförde sitt arbete med behandlingen.
Man blev behandlad som en baby.. omtagande.. avtorkning.. påklädning etc.
Man fick helt lämna över sig själv och lära sig att det faktiskt var helt okej.
Och behandlingarna var otroliga.
Saknar dom väldigt mycket idag när jag sitter i en kall lägenhet där jag måste tänka igen.. planera måltider och få denna viktiga beröring på kroppen av mig själv (för stärkning av nervsystemet, balansera lymfsystemet, få cirkulation och mjukhet i muskler och leder och luckra upp slaggprodukter i kroppen osv) genom t ex morgonmassage innan dusch (abhyanga) med en värmande sesamolja (mogna den genom att värma den till ca 100-110grader för att framhäva näringsinnehållet mer, att den lättare går in i hudens alla skikt och att den håller sig längre) som gör gott, speciellt för vata- obalanserade. 
Det är inte lätt att få till alla rutiner i en värld där en dag måste hinna innehålla så väldigt mycket.        


Ayurveda kliniken med läkarens lilla hus med ett rum baktill där mediciner (örter) finns och själva behandlingshuset.





Här var man bara... åt dessa gudomliga maträtter och alla mumsiga frukter, grönsaker, röror och tillbehör.
Det som är rätt för ens egna kropp ska man ju också följa trots att jag ibland och många har svårt för det.
Men jag försöker fast det är svårt :D
Råa frukter och grönsaker är dock inte bra för min vata obalans men hur skulle man kunna motstå?!
r man har vissa obalanser dras man ofta till det som försämrar den men jag brukar hälla på olja på dessa så det blir lite balans på det hela när jag ändå vill äta det.
Vi går efter vilka obalanser man har i Vata, Pitta eller Kapha eller i två som jag.
(Är vata-pitta)
Maten hade skyltar som visade på vilka av rätterna som var för vår/våra doshor.. de som var bra för våra obalanser och de vi bestod av.
Sedan kan vissa produkter behöva anpassas individuellt om kroppen inte tål vissa saker just för tillfället.
Därför viktigt att lyssna på sin egna kropp och förstå att symptom finns för att säga att vår kropp inte klarar just den råvaran/produkten för tillfället.
Mycket har även med årstider att göra.
Vi behöver följa dess rytm och inte gå emot allt för mycket.

Ayurvediska örtmediciner efter frukost och middag tog vi från skåpet i restaurangen där alla förvarar sin/sina flaskor och ev tabletter.
Bara en massa naturliga örter som gör gott :)
(Och vissa var super för att sätta fart på min mage också och få ut alla, eller iallafall mycket av de slaggprodukter och toxiner.. (ama)/gifter som lagrats under så lång tid.. gissa om det var underbart ;)

  Dock är ingenting en quick fix och läkaren berättade att det kommer kännas lite bättre efter några veckor av kuren och behandlingar, men att det kommer ta tid för mig att läka och bli balanserad helt och fullt då min kropp var så djupt obalanserad och allt redan hade gått så långt.(Därav min "kroniska sjukdom")
Jag har helt enkelt inte lyssnat på alla varningstecken kroppen givit mig under alla dessa år.
 
De allra flesta.. många sjukdomar och symptom uppstår då vi människor har problem med matsmältningen och magens organ etc.
Det är obalansen där som är startskottet på problem osv i resten av kroppen oftast.
Den största problematiken vi människor har är i våra magar nuförtiden och då kan man ju förstå att vi får alla sjukdomar och problem också.
Vi bara fortsätter att göda dessa med vår dåliga kost och allt som hör själ och kropp till med yttre och inre påverkan.
Vi går oftast inte ner till kärnan på problemen och läker utan gör det ytligt.
Problemen kvarstår då trots att de inte alltid visar sig med full kraft och fler symptom kan dyka upp. 
    








 Fiskarna kämpar på om mornarna för att få upp det stora fiskenätet och fångsten med sina ramsor.
 


Att sitta på stranden en tidig morgon och se solen gå upp är magiskt.
Lite meditation och sen se alla Indier med familjer vistas där för att se på vågorna etc efter ett besök i templen.
För här slår de i klockor och spelar och sjunger från 5 tiden på morgonen oftast.
Men fint är det :D
Inte bara det som hörs om nätterna och dagarna.
Alla fåglar, andra djur samt prasslande bland växter och vågornas ljud är man inte riktigt van vid.
Känns som man vistas i en regnskog där allt verkligen lever.
När man sitter där i sin solstol för vila på ens lilla terass utanför rummet, slås man av att det lilla som att se upp i palmerna med de hängande kokosnötterna och se fåglar flaxa runt är nog med intryck egentligen.
Tänk då allt vi matas med konstant här hemma.
Inte konstigt att vi blir stressade och sjuka :D 
Har fått lära mig där att bara vara på riktigt.
Vi behövde inte passa en massa tider ständigt utom behandlingstiderna etc då såklart och vi behövde aldrig tänka på vilken dag det var eller tider riktigt.
Soluppgången var morgon och solnedgången var kväll.
Däremellan behövdes sömn och läkning som dock inte var den bästa men som i mitt fall var bra oftast under den läkande tiden mellan 22-02.
Försökte även att lägga mig och sova vid senast klockan 22 här hemma med tidigare, och det är riktigt skönt.
Mår som bäst då har jag märkt, och inte konstigt egentligen :D
Det är vi människor som går emot oss själva och inte följer naturens rytm. 
Sedan är vi ju även olika konstruerade och allt passar inte varje individ för att vara i vår fulla balans.    
      


Jag hade det otroligt bra trots att solen stekte och värmen var väldigt stark trots stor luftfuktighet.
Min vata mår bra av det och min pitta vet inte vad den ska tycka om hettan ;))
 
 Tänk när man öppnar dörren på morgon och sticker ut huvudet och tycker det är lite kyligt, och så visar temperaturen 29 grader.
Tror man började bli lite knäpp :))
Kylan som är här hemma är jag inte riktigt överens med haha.


Mycket lärorikt och intressant är det och ju mer man förstår ayurvedan ju klockrenare är det, trots att det kan vara lite klurigt.
Det som inte ska finnas i vår värld är alla dessa destruktiva och felaktiga dieter, gifter i vår medicin som faktiskt maten är och destruktiva.. påfrestande värld vi lever i.
Vi måste ju ta hand om oss... den själ och energi vi består av och den kropp som bär oss på vår resa i livet.

<3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar