söndag 22 maj 2016

Älskar mat... min medicin...



Otroligt mumsigt med grytor och när man bara freestylar med råvaror och kryddor.
Jag älskar dock kokosgrädde/mjölk som bas och det är mycket lent i magen. 


Ibland när lite rester tar sin plats i kylskåpet tar jag den till att göra en ny maträtt av, som indisk dalgryta som blev en underbart god soppa blandat med sötpotatis och blomkål.
Inoljade sparrisar, som är en av mina favoriter blir topping tillsammans med inoljade mungbönsgroddar.


Kan inte mer än älska ångkokta grönsaker!!
Näringsämnena håller sig kvar och smaken är ljuvlig.



En annan favorit är olika sorters pesto.
Enkelt att göra, gott och hälsosamt.
Här blev det en pesto gjord på cashewnötter och basilika samt lite olja, citronsaft, kryddor etc.
Toppingen blev persilja och dagsfärska maskrosblommor som är otroligt nyttiga då de är fulla med vitaminer (bra för vegetarianer b la för sina B-vitaminer), vätskedrivande, blodrenare, avgiftare, leverstärkare och stimulerar matsmältningen osv.
Dessa blev lätt stekta i olja och vitlök... Mmm!!

Kocken och lill-kocken här hemma fortsätter att hitta nya recept och lyssna på vad våra kroppar behöver för att läka och för att rensas på toxiner och slaggprodukter etc.
Roligare är det numer att stå vid spisen måste jag säga :D

<3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar