onsdag 27 juli 2016

Indien med sin ayurveda... tur och retur... del 3...

 Nu har det gått några månader sen min Indienresa.
Jag längtar tillbaka till alla behandlingar man fick varje dag.
Till det flöde som började komma tillbaka till min kropp efter utrensningar och genom massagen osv då de berörde meridianpunkter/marmapunkter etc i kroppen.
De går djupare in för att få in oljan med örterna för att luckra upp slaggprodukterna på djupet än de vanliga muskelmassagerna som inte har den verkan.
Huvudmassagen i abhyangan som varje behandlingsdag börjades med är både otroligt skön och ett viktigt organ eftersom alla sinnesorgan finns där som ögon, näsa,öron, tunga och hud.

Massagen ger näring till dessa och förebygger huvudvärk, håravfall, brytningsfel i ögonen, främjar hyn i ansiktet, ger god sömn osv.

Har aldrig varit med om något så fantastiskt som alla dessa behandlingar och att det verkligen hjälpte.
Dock behöver jag en längre tid med detta, men tacksam över det jag fick då det lärde mig massor om min kropp och obalanserna.

Här kommer några av behandlingarna jag fick som var bra för just Mig.


Thalam:
Denna behandling med örter som gneds in efter den vanliga oljemassagen (abhyanga) från topp till tå påverkar sinnet, nerver, ger näring åt hjärnceller (hjärnan) och fungerar effektivt på stress, spänningar, sömnlöshet, psykiska problem och förhindra neurotiska störningar som fobier osv. 



NavaraKizhe:
Med små varma tygpåsar innehållande rispudding och medicinalörter masseras dessa på kroppen för att förbättra huden, främja matsmältningen, för stelhet och svullnad i lederna, göra kroppen smidig, mot ledvärk, reumatism och mycket mer.
Kan säga att denna behandling (som de andra) var så underbart skön och min hud blev mjuk och len som en babystjärt.
Fötterna har aldrig varit så mjuka förut.
  

Pizhichil:
Ett oljebad då två terapeuter med tygpåsar och sina händer häller många liter varm olja (olja anpassas efter individ) på hela kroppen och synkande masserar den gång på gång både liggandes på olika sidor och sittandes.
För b la nedsatt funktion i nervsystemet, för att främja och bevara positiv hälsa, mot reumatiska besvär osv.
Lite jobbigt ibland när träbänken var hård mot min känsliga kropp, men ändå otroligt skönt.
Man var naken, utlämnad åt andra personer som tog på ens kropp.
Riktigt bra lärdom och för att bearbeta sig själv.. tacksam.


Sirodhara:
Man ligger och får varm olja (eller mjölk med örter i etc beroende på vad som ska behandlas) sakta rinnandes i pannan (tredje ögat) under en viss tid.
Det är riktigt avkopplande och bra för stress, minnesförlust, neurologiska störningar, tinnitus, yrsel, sömnlöshet, bihåleinflammation, vissa hudsjukdomar osv.
Denna kom jag verkligen till ro med och somnade av flera gånger, underbar.


Tharpanam:
Man fick droppat något i öronen och detta skydd runt ögonen för som i mitt fall ghee skulle hällas i.
Jag fick blinka ett antal gånger för att ghee skulle komma in i ögonen och efter ett tag tvättades dom så det inte sved för mycket.
Mina ögon är lite känsliga.
Ett rosvatten som doftade väldigt gott renade mitt ansikte efteråt och synen var lite dimmig ett tag under dagen.
Detta gör gott för synen (i mitt fall närsyntheten), för hjärnans funktion, förhindrar ärftliga ögonsjukdomar, förbättrar minnet, stärker synnerver och behandlar bihåleinflammation osv.

Sedan fick jag även massage med fötter som var helt otroligt skönt.
Terapeuten var riktigt skicklig med både sina händer och fötter, har aldrig varit med om någon så duktig förut.

Att åka till Indien igen för att få ayurvediska behandlingar och speciellt till det stället jag var på finns på min önskelista.
Denna läkekonst är klockren och behövs tillsammans med allt annat inom sjukvården anser jag. 
Kommer alltid minnas detta med stor tacksamhet och glädje.
Min magkänsla stämde och min dröm blev verklighet.

Nu hoppas jag att man hittar andra bra ayurveda terapeuter/läkare här i Sverige som har dessa behandlingar.
Vi är alla olika men kanske med samma symptom.
Vi ska behandlas individuellt efter våra egna obalanser i kropp och själ.

Jag rekommenderar verkligen detta till er andra :)

<3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar