onsdag 6 juli 2016

Tror jag har dött av lycka och kommit till himmelen...



Nu har vi tagit tag i det hela och äntligen investerat i brädspelet "Carcassonne".
Det var inte en dag för tidigt!
Det var en av mina själsfränder, mitt ex som introducerade mig för denna magiska värld.
Ja magisk, då jag drömde om det om nätterna, och där min uttröttade inflammerade hjärna får träna på att klura på strategier...
Så jag är evigt tacksam för honom :)
Kan bara säga att det är bland det roligaste spel som finns.



Lite vegansk "husmanskost" och mumsigheter i bilder.
Har fortfarande hemgjort potatismos som en klar favorit.. så enkelt och så gott!!
Lite hummus, avokadoröra, falafel, sparris och blomkål till var inte dåligt det heller.
Våra veganburgare med aubergine och vår (klart bättre än Pizza Huts coleslaw som förr var min favorit) hemgjorda coleslaw.. helt ekologisk, vegansk och ren dessutom.. går inte av för hackor.
Idag blir det nog en vegansk nudelwok och förhoppningsvis en vegansk pyttipanna i morgon.
Mums!!
"Råkade" inta några potatischips här innan lunch.. hmm.. 
Men suget är iallafall inte starkt längre så positiva saker sker här hemma ;)

Igår var dottern och piercade sig.
Följde med henne och hennes vänner då jag måste skriva på pga åldern.
Jag är så glad över att hon vill ha med mig för umgänge på stan med dom.
De är riktigt fina ungdomar som är sig själva och bryr sig om varandra, det gillas mycket <3
Nu väntas bara att hon blir 18 om några månader då en tatueringstid ska bokas.
Jag är inte ett dugg emot att hon utsmyckar sin kropp med konst, som jag anser att det är.
Hon är inte impulsiv utan tänker noga ut och känner in vad hon vill.
Det är hennes kropp och bara hon bestämmer över den.
Dock finns det gränser även för mig... bröstförstoring i ung ålder osv.
Yta är ingenting som ska finnas.. obalanser med sig själv som b la dålig självkänsla osv är till för att bearbetas och jobbas med.
I mitt tycke har världen gått alldeles för långt då förebilder för barn och ungdomar är människor som tragiskt nog har obalanser eller lever helt och fullt i sitt ego.
Alla får göra som de vill om de först tänker och känner in i sig själva varför de behöver förändra sig själva till någon de kanske inte är för att passa in i vår värld.. i det som vi försöker eftersträva att bli, perfekta.
Det är skillnad på att vilja göra sig fin fast man redan är fin från början till att förändra sig till någon man inte är och för att passa in.
Det finns ingenting som är perfekt, och vad är det egentligen?!

Vi uttrycker oss genom att se ut på olika sätt genom kläder etc, men att förändra kroppen och som vi ofta håller på med.. lösögonfransar, lösnaglar, botox och allt vad det nu kan vara (har ingen koll på allt som finns nuförtiden) för att detta inte duger på vår naturliga kropp är galet.
Klart man får göra det, men det är varför man gör det och hur mycket som är det viktiga i detta.
Beroenden kommer till..
Människor tror att många av dessa kändisar som är otroligt vackert sminkade ser ut så hela tiden då de anställer sminköser och frisörer var eviga dag för att se "perfekta" ut även vid de stunder då vi alla blir svettiga osv.
De tar bilder och får ungdomar att tro att det är så man ska se ut och ser ut om man är "perfekt", som alla eftersträvar att bli.
Det håller inte.
Ser hela tiden unga och väldigt unga barn som försöker vara vuxna och "perfekta".
Obalanserna inom dem bara växer och växer och vi vuxna låter detta fortsätta ske.
Alla människor får göra som de vill och ibland behöver vi bara tänka efter en och flera gånger vad vi gör, varför och hur lätt vi för över saker till våra barn.
Nog skrivet om detta.

Jag är nog inte som många föräldrar då jag ofta är tvärtemot.
Jo jag är hönsmamma fortfarande men jag är bästa vän med min dotter.
Hon säger ständigt till mig hur tacksam hon är att ha mig som det och ha mig som mamma.
Vi har en stor tillit till varandra, kan prata om allt, vi hjälps åt i hemmet, hon tar ansvar med allt som kommer och är, hon är riktigt omtänksam och är som min mamma ibland haha och vi har även superkul tillsammans med mycket skratt och galenskap och stöttar varandra när det behövs.
Fler gånger om dagen säger vi att vi älskar varandra och t ex tack för det och det.
Eftersom hon ska vara så duktig hela tiden som i skolan och alltid tar ansvar med läxor etc så brukar jag säga att hon ska strunta i betygen, för ingenting spelar iallafall någon roll då hon ska göra sådant hon verkligen vill, har passion över och drömmer om.
Brukar säga att det räcker med lite tid till läxor så det inte går överstyr.
Att hon knappt behöver plugga till prov osv.
Även hennes mentor säger till ungdomarna att helst ska de inte ha läxor utanför skolan och att de ska ha sin fritid och vila.
Hon får iallafall höga betyg och de högsta, men vem bryr sig.. bara hon blir godkänd och mår bra i kropp och själ.
Det är min mening.

Kommer aldrig pressa henne till något.
Det enda jag har gjort är att få henne att våga ringa viktiga samtal och sådant som kommer komma i vuxenlivet, sådant lilla blyga jag hade stor ångest för.
Men hon klarar det, och hon är stolt över sig själv hur utåtriktad hon kan vara och själv ta hand om saker och ting.
Hon har från tidig ålder fått vara med överallt som t ex att handla mat för att lära sig vad saker och ting kostar.. vad en familj kostar och pengars värde.
(Gillar inte pengar, och vad nu de har för värde egentligen)
Hon är en väldigt ekonomisk tjej som kommer klara vuxenlivet alldeles utmärkt, så stolt över henne <3

Går hon efter sitt hjärta och sin intuition kommer hon leva sitt liv med full lycka och välmående.
Det är viktigare än ytliga betyg och vara så duktig och perfekt.
Viktigare än att ha en falsk status och inte vara sig själv inifrån och ut och vara sann.
Man ska älska livet och vara fri från samhällets ramar, de som gör oss till robotstyrda marijonettdockor.. själslösa och fullproppade med obalanser som gör oss sjuka.


(Ett hjärta i molnet där allt det svarta onda flyger iväg och det ljusa kan ta över och spridas med vinden)

Jag vet... jag är inte som alla andra ;)
Men jag mår fantastiskt bra i min själ.. fri.. fri som fågeln och fylld av kärlek.

<3




   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar