söndag 30 oktober 2016

Hitta sina egna svar...


Om kvällarna kan det vara skönt att ta lite mognad sesamolja och smörja fötterna med etc och som värmer mina inre system.
Lite ros för mina sinnen som svävar runt i rummets mörker...
Finns mycket man kan göra för att komma till ro och låta sömnen omsluta en.

 Höstsoppa på kålrot, lila morötter, blomkål, lök och diverse kryddor



 Rotgrönsaker och andra grönsaker i kokosgrädde, lite krossade tomater och diverse kryddor för balansering av vata/pitta

 Vegansk "kycklingburgare" (smakar verkligen kyckling fast godare) och diverse annat

  Om dagarna kan det ibland kännas svårt att veta vad man ska hitta på att laga till lunchen.
Oftast kan man vara sugen på olika maträtter och då är det viktigt att känna av om det är rätt mat just för ens kropp just den dagen.
Man får liksom en magkänsla om det är det eller inte.
Många gånger kan jag dock gå emot den känslan fast jag egentligen inte vill.
Är just detta som är det jobbiga för mig trots att jag inte kämpar med något utan bara låter det vara så.
Att dra ursäkten "nu får min kropp sota för detta" och sedan fortsätta så varje dag eller många dagar i veckan är förödande för att få en balans och läka.
En känsla av lite ångest eller mer dåligt samvete kan dyka upp för mig för jag vet att min kropp vet bäst och mitt huvud/ego bara vill förstöra då den hellre lyssnar på obalanserna.

Just nu är det rätt viktigt för mig att försöka läka tarm, balansera tarmfloran och rena lever osv och allt som hör till...
Det går bra ibland och sämre andra gånger, men tar ett steg i taget och det går framåt iallafall :D
Nog har det ändå blivit bättre med allt alltid...

När då vatan inom ayurveda blir för obalanserad och förstoppning och diverse andra symptom uppstår, så suger min mage efter allt sådant jag inte ska äta för att det gör detta värre.
Jag blir också lätt illamående och känner ofta en mättnadskänsla stor del av dagen trots att sug efter mycket finns.

Skicka mig till Indien nu, snälla!! :D

Jag vet dock problemen och jag har lärt känna min kropp och vad saker beror på.
Som sagt, tar en sak i taget och låter de små framstegen hela tiden bli stora vinster.

Var även på synundersökning i veckan.
Optikern tyckte vi skulle testa detta med läsningen... för läsglasögon..
Jag frågade om det är nu jag börjar bli gammal :))
Men min syn för det var alldeles utmärkt.
Det roliga beskedet var att jag har förbättrat min syn lite, wohoo!!
Kan bara säga att balansering av kroppen (pitta-obalans då ögon/syn är releterade till pitta inom ayurveda. Pitta-personer är ofta ljuskänsliga också som jag.), ev den ayurvediska ghee-behandlingen för mina ögon/synen i Indien samt när vi kör övningar för ögonenmuskulaturen etc på holistiska yogan har säkerligen givit resultat.
Den naturliga läkekonsten är bara för klockren!! :)
Så nya glasögon ska snart få pryda mitt ansikte.

Lyssna och se inåt för det är där svaren finns ;)

<3











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar