måndag 12 december 2016

Mitt vinterland... tänk så olika vår värld kan se ut genom var och ens ögon...




Galningen är ute ur lägenheten :))





Dottern var lite kreativ i helgen... han blev David Bowie för en kväll :D



Det har blivit promenader i vår vackra magiska natur, och samtal om tankar...
Kanske mer tok och skratt än det men ändå.
Kan bara stå och titta på allt. 
En fantastisk värld som vi lever i.

Men vi lever i så olika verkligheter, var och en av oss.
Det någon ser och hör är inte lika för en annan.
Vissa tror att Alla har pengar och kan leva gott och andra är bra mycket lyckligare utan dessa.
Vissa prioriterar sina dagar för att ha pengar till mat och det som verkligen behövs och andra gnäller om hur fattiga de är trots att de slänger pengar på bilresor, utemat, grejer och annat stup i kvarten.

Jag är rik och så tacksam idag.. rik på livet, kärlek och trygghet.
Men jag minns så väl perioder i mitt liv då jag inte hade pengar till mat eller hygienartiklar till mig och dottern.
Vi fick över 100-200 kr efter våra vanliga räkningar som vi sen skulle leva på en månad.
Det finns de som går minus med.
Minns hur man skämdes när folk runtomkring bad en lägga pengar till presenter till arbetskamrater etc.
20 kr, 50 kr, 100 kr är väl ingenting sa de.
Jo för någon som ser varje 10-krona som ett paket pasta osv för att kunna äta oss mätta så är det en stor summa pengar.
Men jag gjorde det pga dåligt samvete och för att jag ville, för det är klart man vill det trots att man egentligen inte kan.
Skam, skuld och dåligt samvete är inte kul.
Det är hur vi personligen tar det (vilka obalanser vi har osv), hur samhället ser på hur vi ska leva i överflöd.
För utåt sett kan det se ut som att vi har hur mycket som helst, men hur verkligheten ser ut och hur vi mår innerst inne kan vara en annan.
Nu får man höra att 10 kr eller 100 kr för att skänka till välgörenhet har väl alla.
Men så är det inte.
Alla har inte den där 10-kronan t ex.
Tycker att vi måste börja tänka på det att vi alla lever så olika.
Många med pengar säger att de är fattiga.
Andra som knappt har något ser sig själva som rika och ger mer till andra.

För något år sedan skaffade jag en app som jag la in minsta lilla krona på vad jag spenderade och på vad.
Det är en ögonöppnare på många sätt.
Som sjukpensionär har man inte mycket att röra sig med och speciellt inte med ett barn.
Men jag prioriterar.
Vi äter väldigt sällan ute, inte ens varje månad.
(För maten hemma vet vi vad vi äter.. ren och ekologisk)
Dottern äter dock helst hemma jämt om hon fick välja :))
Vi handlar inte onödiga smågrejer, varför ska man egentligen?!

Men vi ger till andra och välgörenhet, vi kan köpa sådant vi verkligen vill ha eller behöver då och då, vi kan köpa ekologisk och rena bra råvaror och hygienprodukter eller göra något som kostar ibland (inte ofta vi tycker det är värt att prioritera mycket av det men..:)) ).
Det handlar om prioritering och att ta hand om det man har.
Vi lever så olika, men ändå är jag lyckligare och rikare än någonsin.
Jag lever i sanning.
Ingen flykt, inget hymlande.

Jag är rik för att jag har ett hem att bo i.
Och jag är mer än tacksam för det.
Men innan vi yttrar oss... tänk på att vi alla lever olika och alla har inte det som just Du har eller har tillgång till att göra.
Bara en tanke...

<3








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar